Thursday 12 March 2009

..Begins with the end in mind..


Dalam kesibukan saya mengerjakan assigment dan proposal untuk tesis,sempat saya membelek buku-buku kesukaan saya yang di luar dari medical subject..terasa lega..tenang dari serabutnya otak..'AKU TERIMA NIKAHNYA'..lama benar saya mencari buku ini..alhamdulilah hari saya sudah mendapatkannya..

Dalam beberapa jam saya sudah menghabiskan lebih dari separuh buku ni..(agak cepat la sebab excited)..apa yang pertama saya nak sharing setakat yang saya sudah baca adalah "Begins with the end in mind"..apa maksudnya tu???

Setiap permulaan yang kita nak lakukan mestilah berfikir semasak-masaknya..kadang-kadang kita terlupa atau sengaja terlupa atau tidak sempat untuk memikirkan sedalam-dalamnya sebelum melakukan apa saja dalam hidup kita..mungkin setelah kita memahami istilah ini kita akan terlepas dari penyesalan diri sendiri..saya juga sering merasakan perasaan seperti ini..terlalu banyak keputusan yang kita perlu buat dan mesti lakukan dalam hidup..bagaimana tertekan menghadapi suatu masalah hanya Allah saja yang tahu peritnya hati menanggung..walau apa pun yakin lah setiap apa yang kita fikirkan dan ambil keputusan berlandaskan niat lilahitaala insyaallah semua akan dipermudahkan..

Memandangkan buku ini sebenarnya banyak menceritakan bagaimana nak menghadapi 'saat2 bahagia' kelak,saya kena baca dulu sehabisnya dan baru boleh kupas hehe..

Anyway sesiapa yang suka membaca tentang kehidupan seseorang,buku ini baik untuk anda semua jadikan santapan minda.semoga apa yang baik dijadikan pengajaran dan tauladan dalam hidup kita..

wasalam..
khadeejaa,medan

No comments: