Saturday 9 July 2011

JIWA ANAK MERDEKA..

Dah 2 hari cuti..hari sabtu n ahad..no oncall..so dapat la membuat liputan langsung tentang isu hangat BERSIH 2.0..dari pagi buka je FB,Blog n seangkatannnya semua macam2 la ragam n komen..ada yang setuju ada yang tak setuju..ada yang menyumpah seranah polis ada yang kutuk para demostrasi, ada yang atas pagar xtau cerita tapi nak komen n ada yang x amik part n hanya pandang n lihat..

Saya bukan pembangkang tapi saya bukan juga kerajaan..sebab setakat umur 24tahun saya belum pernah berpeluang untuk mengundi.tapi saya rasa sesiapa yang sudah seusia saya n da lebih 21 tahun sudah wajib mencari tahu yang mana terbaik untuk dipilih sebagai pegangan hidup..kira pegangan hidup juga la sebab memilih pemimpin tu tanggungjawab kan?

saya cuma nak kasi pendapat la..kita jangan takut untuk berubah jika yang sediakala ni sudah teruk n perlu diperbaiki.sebab apa, saya agak lucu bila baca komen kawan2 bila suruh bersyukur dengan apa yang ada..yer memang betul teman2 kita malaysia sudah aman n tenteram..tapi kawan2 harus ingat tu hanya pada pandangan kasar kita sebagai rakyat yang sering tertipu dengan kerajaan..kita sebagai yang terpelajar harus berfikir luas la tentang ekonomi, ancaman luar negeri, akhlak buruk pempimpin n so on..takkan la sebab takut para demonstrasi yang menuntuk hak mereka kita halang.yang paling aneh lagi bila ada orang cakap xperlu la berdemo kenapa xberbincang secara tertutup je..demo tu memecahbelahkan rakyat je..haa? lawak2...saudara2 harus berfikir ni BERSIH gelombang kedua..if kerajaan da amik peduli betul tentang hak rakyat kerajaan dh laksanakan tuntuntan sewaktu BERSIH 1.0 dulu..tapi sekarang? nehiiii kn? kenapa takut nak laksanakan? tu mungkin yg pelik bagi kita semua..takut kalah? atau takut pada bayang2 sendiri..saya rasa if kerajaan kita laksanakan apa yang rakyat mintak, para demonstrasi pun malas la nak demo..bayangkan bkn semua tu yang dari KL, dari seluruh pelusuk malaysia bergabung untuk jayakan demo ni.mereka sanggup berkorban duit,masa n nyawa lagi..yela sampai ada satu mangsa gas pemedih mata meninggal dunia..innalilah..sebagai kerajaan harus bertanggungjawab dengan hal demikian..dan dari sini kita dapat melihat betapa mereka sayangkan malaysia..sayangkan tanah tumpah darah untuk melihat perkembangan n kemajuan malaysia..

Then satu lagi paling lucu n buat saya 'bengang' jgk bila ada org post "tak sedar diri belajar pun amik scholarship kerajaan tapi nak bangkang kerajaan" hahaha..come on la..sape yang buat mcm tu rasa nak tempelak pun ada..wei tu duit kerajaan ke duit RAKYAT????? sebab skrg memang la kerajaan BN yang memerintah tapi tu duit mak, ayah, abg, kakak n sedara2 kita tu semua..kita semua bayar cukai.even pekerja2 kat kampung penoreh getah,pesawah,nelayan pun kena cukai ni..yela diaorng memang xde sampai bil bulan2 suruh bayar cukai..tapi korang kena ingat if hrga padi kt pasaran dunia jual RM 3 sekilo tapi apa yang pesawah kt kampung tu dapat? rm 2 tau..sringgit kerajaan dah pau awal2..sama la jgk penoreh getah, ke pesawit ke..yang kerja officer yela memang ada percentage kena potong per bulan or per year..tu jelas..tapi saya rasa orang kampung yang paling banyak kena..hrga minyak naik, kos hidup naik tapi pendapatan sama je..memang kesian la..saya tau la semua ni sbb sy asal kampung.tu saya rasa bengang..n kriteria utk dapat scholarship tu sape yang layak dapat la ok? if u pndai dapat highest score u deserve get it...xkira la u asal kampung ke bndar ke..anak sape ke..yang xbest main kroni2 ni..if pakai kroni mmg patut la sedar diri dh amik hak orang lain..n kena ingat jgk sekarang yg pro kerajaan marah la kan ckp bdk2 scholarship lawan kerajaan, tp if nanti kemungkinan pembangkang pulak yg memerintah u all ada hak nak marah if orang ckp mcm tu kt u all nnt..

kita sebagai anak merdeka harus bijak memikirkan masa depan negara..ayuhla anak muda majukan dirimu untuk negerimu..pasti kita akan dihormati n disegani..jgn la takut untuk ditegur n belajarla untuk mengkritik dengan berhemah..

PEACE NO WAR..yang penting ISLAM TERUS GEMILANG~

video ni memang sy sokong...bkn parti mana tapi guna duit biar sama2 la..

No comments: