Wednesday 28 May 2008

Antara Harapan dan Impian..



..”Tahniah kerana berjaya memasuki sekolah berasrama penuh.Sila mendaftarkan diri di Sekolah Menengah Sains Machang pada 19 Januari 2000”..surat dari pihak sekolah itu ku belek dengan penuh makna.perasaan ku bercampur antara sedih dan gembira.sedih kerana aku akan berpisah dengan keluarga tersayang Dan mula belajar hidup berdikari di asrama seperti abang2 Dan kakak2 ku semua.Aku juga terpaksa berpisah dengan rakan-rakan ku yg lain.Namun gembira tetap ada kerana dari 4orang yg berjaya mendapat 5A di sekolah kampung sepertiku,aku yang pertama mendapat tawaran ke SBP.Temanku yang lain menyusul ke MRSM.Mak Dan ayah menerima berita tawaran tersebut dengan penuh kesyukuran.Riak wajah mereka berdua menunjukkan perasaan gembira yg tidak terkira.”nanti bila kamu bersekolah di sana,belajar la rajin-rajin.mak nak sangat ijah jadi doktor”..kata-kata itu sering aku dengar sejak dari kecil.sudah beribu-ribu kali masuk ke telinga ibarat masuk telinga kanan keluar telinga kiri.Jauh di sudut hatiku memendam cita-cita untuk menjadi seorang peguam.Perasaan minat yang mendalam tentang bidang perundangan membuatkan diriku tersepit antara harapan ibu bapa dan impian diri sendiri.

Lima tahun di SMACH berlalu begitu pantas.Di situ aku belajar erti kehidupan.Kehidupan di asrama yang membuatkan ku menangis sendiri.Pergaulan dengan senior yang kadang-kadang terlalu memandang senioriti,kawan-kawan yang membuatkan sedih Dan gembira.Semua tu menjadi kenangan manis untuk dikenang.Aku juga mengenali sahabat baikku di sini.Berkongsi suka duka bersama,makan bersama Dan kadang2 tidur pun bersama.Persahabatan itu manis bila terjalin berlandaskan keikhlasan Dan kejujuran.

Hari yang ditunggu untuk keputusan SPM diumumkan akhirnya tiba jua.Aku memang bersemangat dari awal pagi lagi untuk ke sekolah.Dari semalam mataku tidak dapat terpejam dengan lenanya memikirkan keputusan yang bakal aku terima.Aku terdengar mak Dan ayah sedang berbicara tentang diriku bila melihat laporan di Buletin Utama.Ada orang dapat 171A..Hebat sungguh Amalina dapat memecahkan rekod Negara.Aku semakin takut.Bagaimana lah agaknya jika aku menghampakan mereka berdua.Kawasan sekolah sudah dipenuhi teman-teman seperjuangan.Wajah murung Dan gembira semua ada.Aku mengambil slip dengan tenang walaupun hati bergelora.Aku pasrah dengan bakal yang akan ku terima.Keputusan yang agak cemerlang tapi aku kecewa.9A1B itu tidak membawa makna kepada ku kerana subjek fizik dapat B.Musnah lah harapan untuk melanjutkan pelajaran di bidang perubatan di luar Negara.Ramai rakan sekelasku mendapat straight A’s.Bergembiralah mereka..

Aku mendapat tawaran untuk melanjutkan IB di kolej mara seremban untuk program mathematic.Hatiku tidak teruja walaupun selepas IB akan dihantar ke New Zealand atau Australia..Entah mengapa hatiku masih rasa bersalah kerana mengecewakan ibu Dan bapa tercinta.Keputusan untuk ke matrikulasi adalah satu keputusan sampai sekarang aku persoalkan.Aku kecewa dengan matrikulasi.Aku tidak menumpukan sepenuhnya pada pelajaran.Terlalu bodoh rasanya mensia-siakan masa itu.Selepas matrikulasi dengan keputusan yang seadanya aku bertekad untuk meneruskan harapan orang-orang tersayang dalam bidang perubatan.

Alhamdulilah sekarang aku sudah berada di bidang yang mula aku menyintainya.Benarlah kata orang tak kenal maka tak cinta.Sesungguhnya bidang ini sangat menarik Dan banyak ilmu yang aku belajar mengenai manusia.”mak,ijah dah sampai ke landasan yang mak mahukan.”Berkat doa seorang ibu membawa aku ke sini.merantau di bumi Indonesia.Akan ku tunaikan harapan mu mak Dan ayah.Ini jua impian ku sekarang untuk menjadi seorang doktor muslim yang berjaya.Dan kini aku hampir berjaya menamatkan pengajian sebagai mahasiswa semester 4 di bidang perubatan..Semoga peristiwa lalu menjadi pengajaran pada diri ini."kejayaan dicipta oleh orang biasa yang berusaha secara luar biasa"……..


No comments: